RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN(1)
Tarikh: 01.02.2016
Kelas: Tabika KEMAS Kg. Air Denak
Jumlah Murid : 31 orang
Masa: 40 Minit
Tema: Keluarga Saya
Tunjang:
Fizikal Dan Estetika (Fizikal)
Kesepaduan Tunjang: Komunikasi ( Bahasa
Melayu )
Masa
|
Standard
Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
Aktiviti
|
Bahan/Catatan
|
5
Minit
7
Minit
10
Minit
13
Minit
5
Minit
|
PFK
2.1 Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor
BM
1.1 Mendengar dengan penuh perhatian
|
PFK
2.1.5 Berlari bebas pelbagai arah
BM
1.1.7 Mendengar dan bertindak balas mengikut arahan mudah
|
Set
Induksi
-Guru
meminta murid memperkenalkan diri masing-masing dihadapan kelas.
Langkah
1
-Guru
mengedarkan kad kecil kepada murid.
-Murid
menulis nama pad kad kecil
-Guru
mengumpulkan kad nama yang telah ditulis
Langkah
2
-Guru
memberi kad nama kepada setiap orang murid
-Guru
mengarahkan murid berlari bebas dan meminta murid berhenti apabila wisel
ditiup.
-Murid
mengenalpasti nama kawan yang tertera diatas kad.
Langkah
3
-
Guru meminta murid berlari bebas.
-Murid
diminta mencari kawannya.
-Permainan
diulang dengan menukarkan kad-kad nama kepada rakan lain.
Penutup
-Guru
berbual dengan murid tentang aktiviti yang dijalankan dan meminta murid
menyebut nama kawan yang telah dicari.
|
Kad
Pensel
Kad
Nama
Wisel
Kad
Nama
Wisel
|
|
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN(2)
Tarikh: 01.02.2016
Kelas: Tabika KEMAS Kg. Air Denak
Jumlah Murid : 31 orang
Masa: 60 Minit
Tema: Kawan Saya
Tunjang:Kemanusiaan
Kesepaduan Tunjang: Komunikasi ( Bahasa Melayu )
Masa
|
Standard
Kandungan
|
Standard
Pembelajaran
|
Aktiviti
|
Bahan/Catatan
|
5
Minit
10
Minit
10
Minit
30
Minit
5
Minit
|
KM
5.1 Mengamalkan semangat bermasyarakat
BM
2.1 Berinteraksi dengan mesra
|
KM
5.1.4 Bergaul mesra dan tolong-menolong
BM
2.1.3 Berbual menggunakan bahasa mudah
|
Set
Induksi
-Guru
membawa satu kotak dan meminta murid meneka isi kandungan kotak tersebut.
Langkah
1
-Guru
membahagikan murid kepada 3 kumpulan.
-Guru
menerangkan mengenai aktiviti yang akan dilaksanakan iaitu membuat sandwich.
Langkah
2
-Guru
menunjukkan cara membuat sandwich kepada murid dan memperkenalkan bahan-bahan
yang akan digunakan.
Langkah
3
-
Murid memulakan tugasan membuat sandwich bersama kumpulan masing-masing.
-Guru
membimbing murid melaksanakan tugasan.
-Murid
mempamerkan hasil kerja dihadapan kelas.
Penutup
-Guru
meminta murid meneka teka teki yang diberi
Saya dipakai
semasa didapur
Untuk menjaga
kebersihan pakaian
Disangkut
dileher diikat dipinggang
Cuba teka
siapa saya
(Apron)
|
Kotak
Roti
Sardin
Tomato
Timun
Roti
Sardin
Tomato
Timun
Roti
Sardin
Tomato
Timun
|
|
Bolehla kita berkongsi idea di masa akan datang?
ReplyDelete