Saturday 20 February 2016

Slot Pengajaran


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN(1)
Tarikh: 01.02.2016

Kelas: Tabika KEMAS Kg. Air Denak

Jumlah Murid : 31 orang

Masa: 40 Minit

Tema: Keluarga Saya

Tunjang:  Fizikal Dan Estetika (Fizikal)

Kesepaduan Tunjang: Komunikasi ( Bahasa Melayu )

Masa
Standard
Kandungan
Standard
Pembelajaran
Aktiviti
Bahan/Catatan

5 Minit






7 Minit







10 Minit









13 Minit








5 Minit






PFK 2.1 Melakukan kemahiran motor kasar lokomotor

BM 1.1 Mendengar dengan penuh perhatian

PFK 2.1.5 Berlari bebas pelbagai arah

BM 1.1.7 Mendengar dan bertindak balas mengikut arahan mudah

Set Induksi
-Guru meminta murid memperkenalkan diri masing-masing dihadapan kelas.

Langkah 1
-Guru mengedarkan kad kecil kepada murid.
-Murid menulis nama pad kad kecil
-Guru mengumpulkan kad nama yang telah ditulis

Langkah 2
-Guru memberi kad nama kepada setiap orang murid
-Guru mengarahkan murid berlari bebas dan meminta murid berhenti apabila wisel ditiup.
-Murid mengenalpasti nama kawan yang tertera diatas kad.

Langkah 3
- Guru meminta murid berlari bebas.
-Murid diminta mencari kawannya.
-Permainan diulang dengan menukarkan kad-kad nama kepada rakan lain.

Penutup
-Guru berbual dengan murid tentang aktiviti yang dijalankan dan meminta murid menyebut nama kawan yang telah dicari.








Kad
Pensel





Kad Nama
Wisel









Kad Nama
Wisel






RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN(2)
Tarikh: 01.02.2016

Kelas: Tabika KEMAS Kg. Air Denak

Jumlah Murid : 31 orang

Masa: 60 Minit

Tema: Kawan Saya

Tunjang:Kemanusiaan

Kesepaduan Tunjang: Komunikasi ( Bahasa Melayu )

Masa
Standard
Kandungan
Standard
Pembelajaran
Aktiviti
Bahan/Catatan


5 Minit





10 Minit






10 Minit






30 Minit








5 Minit






KM 5.1 Mengamalkan semangat bermasyarakat

BM 2.1 Berinteraksi dengan mesra

KM 5.1.4 Bergaul mesra dan tolong-menolong

BM 2.1.3 Berbual menggunakan bahasa mudah

Set Induksi
-Guru membawa satu kotak dan meminta murid meneka isi kandungan kotak tersebut.

Langkah 1
-Guru membahagikan murid kepada 3 kumpulan.
-Guru menerangkan mengenai aktiviti yang akan dilaksanakan iaitu membuat sandwich.

Langkah 2
-Guru menunjukkan cara membuat sandwich kepada murid dan memperkenalkan bahan-bahan yang akan digunakan.

Langkah 3
- Murid memulakan tugasan membuat sandwich bersama kumpulan masing-masing.
-Guru membimbing murid melaksanakan tugasan.
-Murid mempamerkan hasil kerja dihadapan kelas.

Penutup
-Guru meminta murid meneka teka teki yang diberi

Saya dipakai semasa didapur
Untuk menjaga kebersihan pakaian
Disangkut dileher diikat dipinggang
Cuba teka siapa saya

(Apron)


Kotak





Roti
Sardin
Tomato
Timun



Roti
Sardin
Tomato
Timun



Roti
Sardin
Tomato
Timun












1 comment: